تماس آموزش دانلود
سوال درباره خانه
  وب سایت شخصی مهدی محجوب، طراح گرافیک و طراح وب
 
 
مشاهده
 
نمونه کار
نمونه کار  
  • سوال: یک لوگوی خوب چه مشخصاتی باید داشته باشد؟ آیا باید لوگوی شرکت یا مجموعه، تکرنگ یا بر مبنای حروف و امثال آن باشد؟  

پاسخ از مهدی محجوب: این کار و زمینه فعالیت شماست که در درجه اول تعیین می کند چه شکل از لوگو برای شما مناسب است. مسایلی نظیر امکانات شرکت شما برای انتخاب نوع چاپ، نوع محصولاتی که لوگو روی آن درج می شود، طیف سنی و فرهنگی افرادی که با لوگو در تماسند، عمری که برای لوگو پیشنهاد میکنید و نیز پیش بینی نیازها و محصولات آینده صاحب لوگو. یک نشانه آرمانی، باید ساده، به خاطر ماندنی، بدون تاریخ مصرف، چندمنظوره و مناسب مشتریان محصول لوگو باشد

ترتیب کاری من برای طراحی لوگو ، ابتدا بررسی روحیات مشتری، سپس مطالعه روی محصول، مشاهده لوگوی شرکت های رقیب و ثبت ضعف های آن، و نهایتا بررسی امکانات فعلی شرکت یا مجموعه صاحب لوگو است.

یک لوگوی خوب از دید من، نباید لوگوی دیگری را تداعی بکند، نشان دهنده تنها یک محصول نباشد (چندمنظوره)، چرا که ماهیت مجموعه صاحب لوگو ممکن است تغییر کند، تا جای ممکن در هنگام قرار گرفتن در محیط های گوناگون از کارت ویزیت و اوراق اداری ، تا بیلبورد و مالتی مدیا و حتی کارهای حجمی نظیر تندیس، دچار مشکلی نشود.

تکرنگ یا چهاررنگ بودننشانه، به خودی خود امتیاز یا قانون نیست، اما نشانه ای که برای ایران طراحی می شود، به دلایل گوناگون باید امکان اجرا شدن بصورت تکرنگ را هم داشته باشد و هویت آن صرفا وابسته به رنگ های بکار رفته نباشد. اگر برای بیرون از ایران و کشورهای به لحاظ فنی پیشرفته تر کار می کنید، لزومی ندارد در حصار تکرنگ و چهاررنگ محبوس شوید. همچنین در طراحی لوگو برای مشتری، یا بازار هدف خارج از خاورمیانه، قویا از طراحی لوگوهای اغراق آمیز و شلوغ، نظیر آنچه در ایران امتیاز محسوب می شود، خودداری کنید.هرگز اقدام به شکست حروف انگلیسی و ناخوانا کردن آن ها نکنید، چرا که در بین جامعه اروپایی و آمریکایی، برعکس ایران، تاثیر حسی معکوسی می گذارد. برای این جوامع در هنگام انتخاب رنگ و سمبل ها نیز مفاهیم ایران را فراموش کرده و به مفاهیم کشور مبداء توجه کنید تا نشانه استانداردی داشته باشید. رنگ صورتی، یا نماد سیب و... در ایران و آمریکا مفاهیم و تکیه گاه ذهنی کاملا بی ربط با یکدیگر دارند.

پیش بینی کنید که مجموعه شما، یا مجموعه مشتری شما، در آینده به کدام مسیر می رود. اگر شما یا مشتری شما تولید کننده فرضا بستنی یا شلوار جین هستند، نباید لزوما از نماد بستنی و شلوار استفاده کنید، باید پیش بینی کنید که آیا امکان دارد مثلا در کنار بستنی، ماست و شیر و در کنار شلوار جین، کفش و کیف هم تولید شود یا خیر.

نشانه خوب، باید جامعه مشتریان محصول و خدمات مربوطه را هدف قرار دهد. این مشتریان برحسب شغل، سطح تحصیلات، جنسیت و... می توانند در انتخاب شیوه طراحی یک نشانه خوب تاثیرگذار باشند. اگر برای محصولی طراحی لوگو انجام می دهید که افراد با میزان تحصیلات و مطالعه کمتر به آن علاقه دارند، جدّا از پرداختن به تایپوگرافی های عجیب و ناخوانا خودداری کنید و انرژی خود را روی پیدا کردن تاثیر بصری با استفاده از تصاویر بگذارید.

شلوغ بودن و پیچیده بودن نشانه به هیچ عنوان امتیاز محسوب نمی شود. همین الان، نگاهی به نشانهء مونیتور کامپیوتر یا کیس آن ، گوشی همراه و هر برند معروف دیگر بکنید تا میزان اعتقاد دنیای امروز به نشانه های ساده را به عینه ببینید. در این کشورها، هم برنامه فوتوشاپ و کورل و ... موجود هست و هم طراح گرافیک! اما ترجیح داده اند با توجه به طیف متنوع مشتریانشان، لوگوتایپ هایی ساده اما با تایپ اختصاصی داشته باشند. با اینحال در بسیاری از پروژه ها، همانگونه که در بالا ذکر شد، روحیه مشتری نیز باید مذّ نظر قرار بگیرد.

امکانات مالی مشتری سفارش دهنده را بررسی کنید. درصورتیکه به این نتیجه رسیدید که توان یا اعتقادی به چاپ پرهزینه ندارد، از طراحی لوگویی که در چاپ های کم کیفیت تخریب می شود خوددرای کنید. تخریب لوگو بویژه در ابتدای طراحی آن، تاثیر جبران ناپذیری در فریند تبلیغات و نیز برندینگ می گذارد.

بازگشت به صفحه سوالات
 
 
 
 
         
   
 
  facebook من در کلوب اینستاگرام من تلگرام  
   
        خانه | درباره | تماس   English    

کلیه حقوق این وب سایت و آثار مندرج در آن، برای مهدی محجوب محفوظ می باشد. تماس: 09197549042،3