تماس آموزش دانلود
سوال درباره خانه
  وب سایت شخصی مهدی محجوب، طراح گرافیک و طراح وب
 
 
مشاهده
 
نمونه کار
نمونه کار  
  • سوال: تغییر گرافیکی و ظاهر وب سایت چقدر اهمیت دارد؟ آیا لازم است با فواصل نزدیک شکل سایت خود را تغییر دهیم؟  

پاسخ از مهدی محجوب: برای این مساله قانون وجود ندارد، اما به طور کلی، بر خلاف سایر محصولات گرافیکی نظیر لوگو، پوستر و... که طراح گاه بعد از چنددهه همچنان اثر خود را با افتخار نمایش می دهد، در گرافیک وب تقریبا هر سال یک ترند یا تمایل جدید برای طراحی ارائه می شود، اما این به آن معنا نیست که هرسایتی جدا از موضوع مجبور باشد مرتب طرح خود را تغییر دهد. در واقع سایت هایی وجود دارند که ضد مٌد بوده و نیازی به هماهنگی با سبک رایج ندارند.

بخشی از طراحی سایت شما که مبتنی بر تکنولوژی خاصی است، نیاز دارد که با زمان تغییر کند. بطور مثال اگر سایت شما در گذشته با فلش طراحی شده، مملکت است با پلت فرمهایی نظیر محصولات اپل پشتیبانی نشود. از نظر برنامه نویسی نیز سایت نیاز دارد با فواصل نزدیک بازبینی شود، بطور مثال امروزه بهتر است سایت ها Responsive یا واکنش گرا طراحی گردند تا علاوه بر کامپیوتر، با موبایل و تبلت قابل رویت باشند. اما در این صفحه سعی می کنیم تنها در مورد میزان نیاز سایت به تغییر گرافیک صحبت میکنیم.

امروزه با افزایش CMS ها و محیط های آماده نظیر جوملا، ورد پرس و... ، افراد عادی نیز اقدام به تغییر گرافیک سایت خود می کنند. این کار باوجود مفید بودن، چالش هایی نظیر آشنا نبودن صاحب سایت با مبانی گرافیک و رنگ و ایجاد ساختار یا رنگی با تاثیر منفی بصری بر بیننده دارد. مجاز بودن صاحب سایت به تغییر طراحی و برنامه نویسی سایت در صورت آشنا نبودن نیز می تواند مشکلاتی نظیر از بین رفتن قابلیت های سایت، نصب پلاگین های متضاد هم، ایجاد لینکهای شکسته که تاثیر منفی در رنک گوگل دارد و... ایجاد نماید. همچنین تغییر سایت با فواصل خیلی نزدیک، در شرایطی که آدرس لینکهای آن تغییر کند نیز در نتایج جستجوی گوگل، و همینطور رضایت بینندگان از سایت تاثیر مستقیم دارد.

موارد زیادی دیده شده که یک سایت به لحاظ ظاهری نیاز به تغییری ندارد و تنها تکنولوژی های مرتبط با آن تغییرداده می شود. گاهی یک دیزاین تنها با تغییر چند عکس یا یکی دو آیتم رنگی، مناسب زمان حال می شود. اما گاهی نیز انقلاب هایی در طراحی گرافیک وب ایجاد می شود که نیاز است گرافیک سایت بطور کامل تغییر یابد. بطور مثال دسته ای از رنگها بطور کامل از وب خارج می شوند و این خارج شدن به این صورت عمومی و جهانی، حاصل تحقیقات و بازخوردهای قبلی آن رنگها است.

تغییر گرافیک صرفا به دلیل دلزده شدن از آن یا سلیقه شخصی، کار غلطی است. شما در طراحی سایتتان نباید فقط به خودتان بیندیشید. سایت شما، متعلق به بازدیدکنندگان است. بجای آن باید دائما بازدید سایت خود را زیر نظر داشته باشید تا کاهش احتمالی بازدیدکنندگان را متوجه شوید و دنبال علت آن در گرافیک سایت یا مدیریت مطالب بگیردید. فراموش نکنید: شما و سایتتان هیچ اهمیتی برای بازدیدکننده ندارید! بلکه بازدیدکننده برای رفع مشکل خود به سایت شما می آید. بنابراین هرچیزی که مانع حل مشکل بشود باید حذف شود. اگر گرافیک ظاهر شما نیاز است تا برای همسویی با این هدف تغییر کند، معطل نکنید!

اگر بیننده سایت شما، در مدت زمان 4 ثانیه بعد از بارگزاری صفحه اول سایت، موضوع فعالیت سایت شما را نفهمید و به صفحه مورد نظرش هدایت نشد، حتما دیزاین سایت خود را تغییر دهید

در صورتیکه دیزاین قدیمی سایت شما، بر مبنای صفحه اول شلوغ هست، حتما دیزاین صفحه اول را تغییر دهید یا اصلاح کنید. الگوریتم های جدیدتر گوگل، سایتهای با صفحه اول سبکتر (نه الزاما از نظر گرافیکی خلوت تر) را بیشتر مورد اهمیت قرار می دهند.

من تلاش میکنم که هیچوقت گرافیک وب سایتی که قبلا طراحی کرده ام، بطور ناگهانی تغییر کلّی ندهم و تغییرات تدریجی باشد، مگر اینکه:

• گرایش، تمایل یا ترند (Trend) طراحی دنیا و ایران عوض شود، مثلا سایتهای سه ستونی از رده خارج شوند، تم های رنگی و افکتی نظیر تم وب 2 رایج شود و ...
• رقبای سایت، اقدام به تغییر گرافیک سایت خود کنند تا بوسیله آن بازدیدکننده ها را به خود جلب کنند.
• سطح کار، نوع کار، جامعه هدف و یا محصولات صاحب سایت تغییر کرده باشد و سایت دیگر نشاندهنده تواناییها و فعالیت های صاحب سایت نباشد. مثلا پیش از این لباس کودک تولید می کرده، اما تصمیم گرفته برای بزرگسالان هم لباس تولید کند.

بازگشت به صفحه سوالات
 
 
 
 
         
   
 
  facebook من در کلوب اینستاگرام من تلگرام  
   
        خانه | درباره | تماس   English    

کلیه حقوق این وب سایت و آثار مندرج در آن، برای مهدی محجوب محفوظ می باشد. تماس: 09197549042،3