چرا تراکت ها را دور می ریزند؟
- آموزشی

چرا تراکت‌ها را دور می‌ریزند؟

تراکت (Tract) یا فلایر (Flyer) یکی از انواع قدیمی تبلیغات چاپی است. حتما برای شما هم پیش آمده است که مبالغ زیادی را صرف چاپ تراکت تبلیغاتی می‌کنید، اما پس از توزیع متوجه می‌شوید ریافت کنندگان چند قدم بعد از گرفتن تراکت، آنرا دور می اندازند! چه کار می‌توان کرد؟

◄ نوشته:مهدی محجوب

یک سوال اساسی از خود بپرسید: چرا دریافت‌کننده تراکت، باید آنرا نگه دارد و دور نیندازد؟! در تراکت من چه چیزی وجود دارد که انگیزه می‌شود تا مردم آنرا همراه خود نگه دارند یا دست کم مطالب آنرا مطالعه کنند؟ یک تراکت یا بروشور خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

نباید این مساله را فراموش کرد که عمر و تاریخ مصرف مواد تبلیغاتی گوناگون با هم فرق دارد، اما چسبندگی یک رسانه گرافیکی تا حدی قابل کنترل است و طراح می تواند روی آن تاثیر بگذارد.
■ نکاتی که در طراحی تراکت‌ها در توزیع خیابانی باید رعایت کرد:
در طراحی بروشور و تراکت که به این صورت توزیع خیابانی و عمومی انبوه می شود باید نکاتی را مد نظر داشت:

۱- گزیده‌گویی: حتما در مورد کاهش توجه عمومی به محیط اطراف به دلایل مختلف، چیزهای زیادی شنیده‌اید. به شعار و جمله اصلی تراکت خود دقیق شوید و تا جایی که می‌توانید واژه‌های اضافه را حذف نموده و حیاتی‌ترین عبارات را نگه دارید و در حداقل کلمات ممکن منظور خود را شفاف به بیننده برسانید.
در صورتیکه احتمال میدهید بیننده نیاز به اطلاعات دقیقتری دارد، نیازی نیست همه آن اطلاعات را در تراکت یا بروشور خود بیان کنید، چرا که شلوغی و بمباران اطلاعاتی از عوامل پنهان آزاردهنده بیننده و تشویق کننده وی به دور انداختن فلایر (تراکت) شما است. به جای آوردن تمام اطلاعات، بیننده را تشویق کنید که اطلاعات بیشتر را با تماس تلفنی یا مراجعه به وبسایت و… دریافت کند.

۲- آسان‌سازی: اطلاعات ارائه شده در تراکت را مرتب، طبقه‌بندی و جداسازی کنید. برای این کار از بولت ها، باکس‌های اطلاعاتی، اینفوگرافیک و… می‌توانید استفاده نمایید. تنها اطلاعات مورد نیاز را در تراکت قرار دهید: شما که هستید؟ خدمات شما و ویژگی‌های آن چیست؟ کجا هستید و چطور می توان با شما تماس گرفت.

۳- عنوان: برای تیتر و عنوان تراکت خود خیلی وقت بگذارید و روی آن فکر کنید. این تیتر باید کاملا چشمگیر و تشویق‌کننده بیننده برای دنبال کردن بقیه مطالب باشد.

۴- ویژگی‌ها: منافعی که بیننده از طریق مجموعه تبلیغ کننده به دست می آورد، به دقت و با جملات موجز و شفاف برای وی فهرست‌بندی کنید. بهتر است تعداد این موارد زیاد نباشد. هرنوع ویژگی محصول و خدمات خود را در عین خلاصگی، برجسته کنید.

۵- رقبا: در تراکت، رقبای خود را هدف بگیرید! با یک جمله بزرگ در یک مکان مناسب و اصلی تراکت، تفاوت و امتیاز خود را با آنها بیان کنید. تلاش کنید در نوشتن متن بجای گزارش دادن، مستقیما کسی که تراکت را در دست دارد را مخاطب خود قرار دهید.

۶- بازبینی: حتما تراکت خود را قبل از چاپ، توسط افراد مختلف چک کنید. یک غلط املایی یا یک شماره تلفن اشتباه، یا یک عکس بی ربط، تمام برنامه شما را تخریب می کند. دقت کنید که مسئولیت این امر با مشتری است نه طراح. طراح تنها موظف است قبل از چاپ، پیش‌نمایش جهت تایید به مشتری ارائه کند.

۷- حفظ ارتباط: تا جای ممکن از “بیکار” ماندن خواننده بعد از خواندن بروشور و تراکت خود خودداری کنید. مثلا به شکلی اورا تشویق کنید که “همین حالا” با شما تماس بگیرد. می‌توانید از فاکتورهایی نظیر تخفیف و… در صورت تماس تا زمان مشخص، برای ترغیب مشتری استفاده نمایید. فرد پاسخگو را برای آمادگی جواب دادن به این تماس‌ها توجیه کنید. هرگز اطلاعات تماس تراکت خود را در بالا و مکانهایی که انرژی بصری بیشتری دارند قرار ندهید و این فضاها را حرام نکنید. بهتر است در هردو روی تراکت اطلاعات تماس را بگذارید.

۸- مخاطبین: مخاطبین خود را بشناسید. اگر لازم است در این مورد تحقیقات میدانی انجام دهید، و بعد طراحی را شروع کنید. تراکتی که در یک نمایشگاه تخصصی توزیع می شود، حتما باید با تراکتی که کنار خیابان یا داخل مترو پخش می شود تفاوت داشته باشد، حتی اگر موضوع آنها کاملا مشابه باشد، بنابراین انتخاب زمان و مکان مناسب برای هر تراکت هم بسیار حیاتی است.

 

پایان

◄ نوشته: مهدی محجوب، طراح گرافیک ← نمونه طراحی‌ها

طراحی گرافیک مهدی محجوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *