- گرافیک و تبلیغات

ویروس کرونا و طراحی ماسک

روزهای اول مهم نبود. فقط ماسکی می‌زدی یا نمی‌زدی. قرار بود ویروسی باشد که “دو هفته” مهمان ما است و می‌رود. بعد که یواش یواش جدی‌تر و مهم‌تر شد، دیگر تفاوت نداشت چه ماسکی بزنی، چون در هر صورت پیدا کردن ماسک، یکی از معضلات طبقهء متوسط جامعه شد. اسم‌های زیادی در بازار بود. هرچه بود، پنج یا ده یا بیست برابر قیمت، باید می‌خریدی. گاهی هم پولی می‌دادی و ماسکی دستت نمی‌رسید. ماسک‌هایی سفید و یکسان. گاهی آن وسط ماسک‌های بیمارستانی آبی و سبز. و ماسک‌های غیراستاندارد سیاه، نسل بعدی بود که به بازار آمد.

اما بشر خود را با هر شرایطی هماهنگ می‌کند! کسب و کارهای وابسته به کرونا، در کنار “کاسبی کردن از کرونا”! به راه افتاد. وقتی کسب و کاری همزمان با افزایش تقاضا ایجاد می‌شود،

خیلی زود، امکان ایجاد ماسک سفارشی، مانند تی‌شرت و کلاه ایجاد گردید. سیستم‌های سفارش به چاپخانه در همه‌جای دنیا (احتمالا به جز ایران!) به راه افتاد.

در ادامه به تعدادی از طرح‌های جالب ماسک در سراسر دنیا که در شبکه‌های اجتماعی توجه زیادی جلب کرده، اشاره‌ای می‌کنم.

■ گردآوری: مهدی محجوب

۱- مهندس ایتالیایی، ماریو میلانزیو، با استفاده از چاپ سه‌بعدی ماسک غواصی را با ماسک پزشکی ترکیب کرد و این طرح جالب را خلق نمود ↓

 

۲- هنرمند اتریشی ،ماتیسا کرشمر، بر مبنای شخصیت‌های فرهنگ عامه و سینما، شروع به تولید ماسک نمود (↑). درواقع وی این ماسک‌ها را نه برای فروش، که برای عرضه هنر خود ساخت و هرروز یکی از آنها را به نمایش می‌گذاشت.

■■■■

۳- ماسکی سرشار از جواهرات↓ خانم تینکا وینر، عکاس مُد، با ماسکی طلایی و پوشیده از لایه‌ای از جواهرات همه را بهت‌زده کرد.

۴- یک طراح مُد به نام کِنِدی گاسپر معتقد است این ماسک و کلاه مربوطه‌اش صنعت مُد تایلند را تحت تاثیر قرار داده است. ↑

■■■■

۵- این ماسک که شبیه ماسک شخصیت‌های داستان‌های علمی-تخیلی ژول ورن است، توسط یک مسگر هنرمند به نام ایساک وستون طراحی شده است (↓) . وی می‌گوید این ماسک را تنها برای شوخی با فالوئرهایش درست کرده است!

۶- این بانوی عراقی با دلی زیبا! ماسک خود را با گل‌ها آراسته تا به آن زیبایی بیشتری ببخشد. ↑

■■■■

۷- یکی از معضلات کرونا، وادار کردن کودکان به استفاده از ماسک است (↓). در ابتدا گفته می‌شد کودکان کرونا نمی‌گیرند. خیلی زود مشخص شد این ویروس موزی‌تر از این تصورات است. اما راضی کردن یک کودک به استفادهء دائم از ماسک نیاز به خلاقیت زیادی دارد.

۸- یکی از مسایل مبتلابه طراحی ماسک، ایجاد ارتباط با ناشنوایان است. اغلب ناشنوایان از لب‌خوانی مخاطبینشان متوجه صحبت‌ها می‌شوند و باید لب را ببینند (↑). چندین تولیدکننده در سراسر جهان اقدام به تولید ماسک‌های شفاف زیبا نمودند.

■■■■

۹- بجز رقابت تولیدکنندگان که انگیزه خلاقیت دیزاین ماسک می‌شود، فقر هم گاهی منجر به خلاقیت می‌گردد. این پلیس در اندونزی (↓) با مخزن آب‌سردکن، یک ماسک ساخته تا با امنیت بیشتری به کار خود برسد.

۱۰- چین، به عنوان کشوری که طوفان کرونا از آنجا شروع شد، اگرچه خیلی زود به لحاظ سخت‌افزاری توانست آرایش جنگی بگیرد، با این حال تهیه ماسک برای بیش از یک میلیارد انسان، ازهر جنگی بیشتر انرژی صرف می‌کند. این دو کودک چینی (↑) در فرودگاه پکن، با این دو بطری آب برای خود ماسک ساخته‌اند.

■■■■

۱۱- این هنرمند، لینکس الکساندر، ماسکی همسو با کراواتش طراحی کرده است (↓). او به مرد کراواتی معروف است، چرا که همیشه کراوات‌هایی عجیب استفاده می‌کند.

۱۲- هنرمند فلسطینی در غزه، از ماسک N95 برای خلق آثار هنری بهره می‌گیرد. وی بیشتر آثاری با محتوای جلب توجه نسبت به کرونا طراحی می‌نماید. (↑)

■■■■

۱۳- کرونا حتما به راحتی از بین البته بافتنی عبور می‌کند. با این حال این هنرمند (↓)، خانم مانشا فریدریش، ماسک بافنی خود را با لایه‌های قابل تعویض مسلح کرده است. 

۱۴- کرونا عروس و داماد نمی‌شناسد، و هر کسی را مبتلا می‌کند. در شرایطی که تقریبا تمام مراسم عمومی عروسی بخاطر کرونا لغو شد، بعضی طراحان تلاش می‌کردند به نوعی امنیت برگزاری مراسم را بالا ببرند! در برلین، فریدریک یورزیگ، ماسکی همسو با لباس عروس طراحی کرده است. ↑

■■■■

۱۵- مارسیو رودریگز، عکاس مُد، در این طرح عجیب ماسک (↓)، بیش از آنکه به حفاظت برابر کرونا فکر کند، می‌خواهد در مورد زباله‌های تولیدی توسط بشر حرف بزند. زباله‌هایی که بخاطر ترس از کرونا، اقدام به جمع‌آوری آنها نمی‌شود.

۱۶- ماسک‌هایی با طرح جمجمهء انسان، در همه جای دنیا طرفداران خود را دارد. از جمله این طرح (↑) که در بیروت و توسط اریک ریتر طراحی شده است.

■■■■

۱۷- ماسک‌های کارتونی نیز این روزها علاقمند زیادی پیدا کرده است (↓). تصویر سمت راست، زنی در ونزوئلا را نشان می‌دهد که در پی اجباری شدن استفاده از ماسک از این سبک ماسک استفاده کرده است.

۱۸- تصویر سمت چپ نیز زنی دیگر در همین کشور را نشان می‌دهد که یک دلقک گریان را تبدیل به ماسک کرده است (↑).

■■■■

۱۹- این فرد (↓) مدعی‌ست که به علت کمبود ماسک، مجبور به استفاده از تیشرت دوست دختر خود شده است!

۲۰- مرد دیگری نیز در شهر سو کشور فرانسه، به همین دلیل، یعنی کمبود ماسک، از یک دستمال کاغذی معولی (↑) یک ماسک ساخته است که بنظر نمی‌رسد چندان موثر باشد.

■■■■

۲۱- ماسک زیپ‌دار (↓) ،نوعی دیگری از ماسک است که در آلمان و توسط دو طراح به نام‌های ولفگانگ اسچینکه و پیر زیلینسکی ساخته شده است. این‌دو چندین طرح گوناگون برای ماسک ارائه کرده‌اند.

۲۲- ماسکی مناسب موجودات بیگانه فضایی! این ماسک یادآور بخشی از زندگی موجودات فضایی است که به دهان قربانی خود می‌چسبند. این ماسک (↑) اولین اثر طراح ماسک، خانم کریستینا رود است. این ماسک از پشم گوسفند ساخته شده است.

■■■■

۲۳- اوگاندا از کشورهای فقیر آفریقایی است. این مرد (↓) در شهر کامپالا، به ناچار از یک قطعهء فلزی برای خود چیزی شبیه ماسک درست کرده است.

۲۴- این ماسک با الهام از شخصیت‌های داستان‌های علمی تخیلی، و به کمک چاپگر سه‌بعدی طراحی شده است (↑).

■■■■

۲۵- این خانم یک متخصص قلب است (↓) و در خط اول مبارزه با کرونا کار می‌کند. همسر وی این ماسک N95 را برایش طراحی کرده است. ایندو مشغول کمک‌های خیریه و اعطای ماسک به کارگران بخش مبارزه با کرونا هستند.

۲۶- یک نمونه دیگر از ماسک‌های بافتنی که توسط هنرمند ایسنلدی به شکل زبان طراحی شده است (↑).

■■■■

۲۷- یک ماسک ساخته‌شده از مقوا (↓). این ماسک با هدف تامین ماسک ارزان و امن برای همه طراحی شده است.

۲۸- مادر این خانوادهء محروم از ماسک در غزه، فلسطین اشغالی، از کاهو به عنوان ماسک استفاده کرده است (↑).

طراحی گرافیک مهدی محجوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *