نشانه یا در اصطلاح رایج ایران، لوگو، مهمترین عامل در متمایز کردن محصول و شرکت و... و گام اول برندسازی است.
در تعریف صحیح، لوگو خلاصه شده لوگوتایپ و عبارت است از نشانه بر مبنای متن است. اما در تعریف ایرانی، لوگو برابر با نشانه به معنای عام (معادل Sign انگلیسی) به کار برده میشود. از این رو در این صفحه نیز مجموعه نشانها اعم از متنی و تصویری و ترکیبی، با عنوان لوگو نامیده شده است.
لوگوتایپ، وُرد مارک، یا به فارسی نشانه نوشته، آرم یا نشانه ایست که تکیه گاه اصلی آن متنی است که به شکل خاصی طراحی شده است. سبک مورد علاقه لوگوتایپ در ایران، طراحی حروف جدید است اما در بیرون از ایران لوگوتایپ با طراحی یک فونت خوانا و جدید یا اضافه کردن یک عنصر تصویری ظریف به یک فونت از قبل موجود شکل میگیرد و مورد پسند است. برای درک بهتر مفهوم لوگوتایپ در خارج از ایران، همین الان به نشانه مونیتور، کیس کامپیوتر، موس و موبایل خود نگاه کنید!! سادگی در عین حال اختصاصی بودن. در سبک مورد علاقه در ایران، خوانایی در مرحله بعد از زیبایی قرار میگیرد و بسیاری از لوگوتایپهای ایرانی متاسفانه خوانا نیستند. لوگوتایپ میتواند از کلمه یا کلمات کامل یا حروف اختصاری آن (مونوگرام) تشکیل شود. نشانه ممکن است همراه با شعار مجموعه (اسلوگان) طراحی گردد.
همچنین نشانه ممکن است الزاما برای یک شرکت یا محصول نباشد، بلکه میتواند به عنوان نماد اطلاعرسانی یک موضوع خاص بکار رود.
اصطلاح آرم که گاه استفاده میشود، در واقع نشانهای ویژه نظیر درجههای نظامی، نشانهای سلطنتی و ملی و امثال آنها است و ارتباطی با نشانههای تجاری و شرکتی ندارد.
• در ادامه تعدادی از طراحیهای نشانه انجام شده توسط من ارائه میگردند، برای مشاهده لوگوها در زوایای بهتر، روی تصاویر کلیک کنید.