پوستر یا آفیش (به ترتیب برگرفته از انگلیسی و فرانسوی)، از اقلام تبلیغاتی است که امروزه اگرچه کاربرد آن تا حدی کم شده، اما تاثیرگذاری خود را در موارد خاص همچنان دارا است. پوسترها اقلامی کاغذی برای نصب روی سطوح عمودی نظیر دیوار و شیشه هستند که از ترکیب متن و گرافیک یا گاهی تنها یکی از آنها ایجاد میگردند. طیف وسیعی از کاربرد برای پوستر قابل تعریف است که مهمترین آنها تبلیغ محصول خاص، تبلیغ یک رویداد، آموزش، خبررسانی و... میباشد.
خصوصیت مهم پوستر تکثیر آن است، بنابراین پوسترهایی که صرفا جهت یک نمایشگاه خاص بصورت تک تولید می شوند، باوجود ارزشهای هنری، از هدف پوستر بهدور هستند. متاسفانه در سالهای اخیر پوستر در کشور ایران تبدیل به یک کالای صرفا فرهنگی-نمایشگاهی شده و در امر تبلیغات، در اولویتهای اول قرار ندارد. در مورد پوسترهای مقالات، یعنی با هدف ارائه مقاله به شکل پوستر بجای سخنرانی، تکثیر اهمیتی ندارد، اما پوسترهای مقالات پوستری، نیاز به رعایت استانداردهای طراحی متفاوتی دارند.
ابعاد پوستر برای حداقل دورریز کاغذ، 50X70 یا 100X90 یا نسبتهای آنها پیشنهاد میشود، اما این موارد قانون و الزام نیست و بسته به شرایط امکان تغییر اندازه و پیدا کردن راهی برای حداقل پرت کاغذ صورت میپذیرد.
■ جهت مشاهده نمونه و سفارش پوسترهای ویژه ارائه مقاله (مقالات پوستری)، اینجا کلیک کنید
• در ادامه تعدادی از نمونه کارهای پوستر من ارائه می گردد. جهت مشاهده بهتر و توضیحات هر پروژه ، روی تصاویر کلیک کنید: