- آموزشی

آیا باید ظاهر سایت را دائما تغییر داد؟

تغییر گرافیکی و ظاهر وب‌سایت چقدر اهمیت دارد؟ آیا لازم است با فواصل نزدیک شکل ظاهری سایت خود را تغییر دهیم؟

■ نوشته مهدی محجوب:
برای این مساله قانون مشترک برای همه سایت‌ها وجود ندارد، اما به طور کلی، بر خلاف بسیاری از محصولات گرافیکی نظیر لوگو، پوستر و… که طراح گاه بعد از چنددهه همچنان اثر خود را با افتخار نمایش می‌دهد، در گرافیک وب تقریبا هر سال یک ترند یا تمایل جدید برای طراحی ارائه می شود، بخشی از این تمایلات بر حسب جهت‌گیری‌های مد، و بخشی دیگر بدلیل تغییرات تکنولوژیک در دستگاه‌ها هستند. اما این به آن معنا نیست که هرسایتی جدا از موضوع مجبور باشد مرتب طرح خود را تغییر دهد. در واقع سایت‌هایی وجود دارند که ماهیتا ضدّ مٌد بوده و نیازی به هماهنگی با سبک رایج ندارند.

بخشی از طراحی سایت شما که مبتنی بر تکنولوژی خاصی است، نیاز دارد که با زمان تغییر کند. بطور مثال اگر سایت شما در گذشته با فلش طراحی شده، ممکن است با پلت‌فرم‌هایی نظیر محصولات اپل پشتیبانی نشود. از نظر برنامه‌نویسی نیز سایت نیاز دارد با فواصل نزدیک بازبینی شود، بطور مثال امروزه بهتر است سایت‌ها Responsive یا واکنش‌گرا طراحی گردند به این معنی که علاوه بر کامپیوتر، با موبایل و تبلت و سایر دستگاه‌ها قابل مشاهده باشند. اما من در این‌جا سعی می کنم تنها در مورد میزان نیاز سایت به تغییر گرافیک صحبت کنم..

امروزه با افزایش CMS ها یا محیط‌های آماده مدیریت سایت نظیر جوملا، ورد پرس و… ، افراد عادی نیز اقدام به تغییر گرافیک سایت خود می‌کنند. این کار باوجود مفید بودن، چالش‌هایی نظیر آشنا نبودن صاحب سایت با مبانی گرافیک و رنگ و ایجاد ساختار یا رنگی با تاثیر منفی بصری بر بیننده دارد. مجاز بودن صاحب سایت به تغییر طراحی و برنامه نویسی سایت در صورت آشنا نبودن نیز می تواند مشکلاتی نظیر از بین رفتن قابلیت‌های سایت، نصب پلاگین های متضاد هم، ایجاد لینک‌های شکسته که تاثیر منفی در رنک گوگل دارد و… ایجاد نماید. همچنین تغییر سایت با فواصل خیلی نزدیک، در شرایطی که آدرس لینک‌های آن تغییر کند نیز در نتایج جستجوی گوگل، و همینطور رضایت بینندگان از سایت تاثیر مستقیم دارد.

موارد زیادی دیده شده که یک سایت به لحاظ ظاهری نیاز به تغییری ندارد و تنها تکنولوژی‌های مرتبط با آن تغییرداده می شود. گاهی یک دیزاین، تنها با تغییر چند عکس یا یکی دو آیتم رنگی، مناسب زمان حال می‌شود. اما گاهی نیز انقلاب‌هایی در طراحی گرافیک وب ایجاد می شود که نیاز است گرافیک سایت بطور کامل تغییر یابد. بطور مثال دسته‌ای از رنگها بطور کامل از وب خارج می شوند و این خارج شدن به این صورت عمومی و جهانی، حاصل تحقیقات و بازخوردهای قبلی آن رنگ‌ها است.

تغییر گرافیک صرفا به دلیل دلزده شدن از آن یا سلیقه شخصی، کار غلطی است. شما در طراحی سایتتان نباید فقط به خودتان بیندیشید. سایت شما، متعلق به بازدیدکنندگان است. بجای آن باید دائما بازدید سایت خود را زیر نظر داشته باشید تا کاهش احتمالی بازدیدکنندگان را متوجه شوید و دنبال علت آن در گرافیک سایت یا مدیریت مطالب بگردید.

فراموش نکنید: شما و سایتتان هیچ اهمیتی برای بازدیدکننده ندارید! بلکه بازدیدکننده برای رفع مشکل خود به سایت شما می آید. بنابراین هرچیزی که مانع “حل مشکل” بشود باید حذف شود. اگر گرافیک ظاهر شما نیاز است تا برای همسویی با این هدف تغییر کند، معطل نکنید!

اگر بیننده سایت شما، در مدت زمان چند ثانیه بعد از بارگذاری صفحه اول سایت، موضوع فعالیت سایت شما را نفهمید و به صفحه مورد نظرش هدایت نشد، حتما دیزاین سایت خود را تغییر دهید.

در صورتیکه دیزاین قدیمی سایت شما، بر مبنای صفحه اولِ شلوغ هست، حتما دیزاین صفحه اول را تغییر دهید یا اصلاح کنید. الگوریتمهای جدیدتر گوگل، سایتهای با صفحه اول سبکتر (نه الزاما از نظر گرافیکی خلوتتر) را بیشتر مورد اهمیت قرار می دهند. هرچه صفحه سایت سریعتر بارگذاری شود، به نفع جایگاه سایت است.

من در کار خودم تلاش میکنم که هیچوقت گرافیک وب‌سایتی که قبلا طراحی کرده‌ام، بطور ناگهانی تغییر کلّی ندهم و تغییرات تدریجی باشد، بویژه در سایت‌های خدمات‌رسان این مساله مهم است، مگر اینکه:

• گرایش، تمایل یا ترند (Trend) طراحی دنیا و ایران عوض شود، مثلا سایت‌های سه ستونی از رده خارج شوند، تم‌های رنگی و افکتی نظیر تم وب ۲ رایج شود و …
• رقبای سایت، اقدام به تغییر گرافیک سایت خود کنند تا بوسیله آن بازدیدکننده‌ها را به خود جلب کنند.
• سطح کار، نوع کار، جامعه هدف و یا محصولات صاحب سایت تغییر کرده باشد و سایت دیگر نشاندهنده تواناییها و فعالیت های صاحب سایت نباشد. مثلا پیش از این لباس کودک تولید می کرده، اما تصمیم گرفته برای بزرگسالان هم لباس تولید کند.

◄ نوشته مهدی محجوب

■ نمونه کارهای گرافیک وب مهدی محجوب

طراحی گرافیک مهدی محجوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *